måndag 25 februari 2008

Jag träffade en sultan

En gång för mycket länge sedan befann jag mig i ett främmande furstendöme. I detta land rådde ett materiellt överflöd utan dess like; vägarna, som var gjorda av kraftiga guldblock, kantades av prydliga rader karminröda rubiner; palmträden var så tunga av ätmogen frukt att de bugade sig i de djupaste av bugningar och i fontänerna sprutade den finaste champagne. Härliga tider!

Hur som helst kom det sig att jag skulle få träffa sultanen som härskade över detta rike. Denne man hade rykte om sig att vara ytterst lömsk och ombytlig. Ena stunden lät han kasta karameller och dadlar åt folket för att i nästa stund låta spöstraffa oskyldiga undersåtar inför allmän beskådan. Det var med darriga ben jag styrde mina steg mot sultanens gigantiska palats...

Fortsättning följer.

2 kommentarer:

Blattealibit sa...

Ah, hur fortsätter det? Jag vill veta slutet på denna spännande berättelse!

Anonym sa...

Jag med!