lördag 26 januari 2008

Brev till Ulrica: Konst, choklad och kvalitet

Jag har sett att du samarbetar med Konfekta och låter dem pryda sina chokladaskar med din konst. Om man tittar på innehållsförteckningen på dessa chokladkartonger ser man att Konfekta har valt att använda fett av dålig kvalitet. Vilket ansvar tycker du att du har för detta? Varför vill du sätta ditt namn på en sådan chokladkartong? Är du inte rädd att ditt konstnärsskap devalveras? Att chokladen smittar av sig och man ser att konstnärsskapet är billigt och ogenomtänkt. Vem kommer ihåg dig om 30 år? Jag skulle kanske hellre kalla dig konsthantverkare. Nu säger inte jag det här för att vara elak utan mer för att jag tror att du skulle kunna göra betydligt djupare verk. Allt det jag har sett av dig, inklusive chokladkartongen, är verkligen extremt kommersiellt, "sälj, sälj, sälj" verkar vara enda tanken. Men har du inte sålt tillräckligt snart, så du kan släppa loss den verkliga konsten som du säkert är kapabel till? Lycka till.

Inga kommentarer: