lördag 10 november 2007

Jag såg Saddam Hussein

Idag när jag åkte hem från yogan upptäckte jag något konstigt. Snett mitt emot mig på tunnelbanan satt nämligen Iraks avsatta (och avrättade?) diktator, Saddam Hussein. Saddam såg, mot alla odds, välmående ut och gjorde ett lugnt och avspänt intryck. Han verkade ha assimilerat sig väl till sin nya miljö, i vart fall smälte han utseendemässigt någorlunda in: svart Everest-dunjacka, grå-grön hatt (det var den som avslöjade honom) och vid fötterna hade han en HM-kasse som såg ut att vara full med nyinköpta kläder. Jag fattade ingenting... Vart var Saddam Hussein på väg? Är det inte mycket riskabelt för en så pass "känd" person att åka kommunalt? Hade inte denna mäktige ex-diktator blivit avrättad, eller hade detta bara varit ett iscensatt jippo för att lugna massorna?

Var jag en konspiration i hälarna?

Inga kommentarer: