tisdag 13 november 2007

Jag reste till Afrikas kontinent för att gräva efter guld

Det hade ryktas om att Afrikas mörka kontinent var en, i många avseenden, "rik" del av världen och därför beslutade jag mig för att bege mig dit. Jag skulle gräva efter guld. Skeppet som skulle ta mig till Afrika hette Marieholm och var en präktig tvåmastad skuta. Färden dit kom dock att bli mycket krävande, ute på de stora haven var det var ofta hård sjögång och maten som serverades ombord var näringsfattig och smakade illa. Många av besättningsmännen magrade. Själv hade jag dock naturligtvis fritt tillträde till byssan och kunde, närhelst under dygnets timmar, få mig något extra till livs av den glade men fåraktige skeppskocken Bogotá. Efter många veckor ute på sjön närmade vi oss till sist Pepparkusten och dess myller av handelsstationer. Här kunde min jakt på effektiv och duglig arbetskraft ta sin början. Jag sökte efter perfektion - svarta glänsande kroppar, stora svällande muskler, vita friska tänder. Jag ville ha de bästa och starkaste slavar som marknaden hade att erbjuda, men detta hade också sitt pris...

Fortsättning följer.

Inga kommentarer: