måndag 10 september 2007

Större risk bli påkörd än att falla offer för terrorattack?

Många som jag har pratat med är rädda för terrorattacker. Tänk om flygplanet som jag sitter på skulle sprängas i luften? Tänk om vårat gemensamma dricksvatten skulle bli förgiftat? Tänk om någon skulle släppa ut giftig gas i tunnelbanan?

Detta är olika scenarier som man kan måla upp i sin fantasi. Jag förstår att man känner sig otrygg om dessa "tänk om..." dagligen får fritt spelrum inom oss, men jag tror inte att det är nödvändigt att känna såhär. Jag kan utgå från mig själv: jag är inte rädd för terrorattacker. Jag är på min vakt - självklart - men inte RÄDD. Jag är medveten om att det i alla tider har funnits galningar som på olika vis försökt sätta samhällen i skräck. Ofta har de tyvärr lyckats (till exempel vid och efter attacken mot World Trade Center i New York). Detta var en tragedi som kom att lämna djupa sår i mänklighetens hjärta. Mitt syfte är inte att förringa människors rädslor för terrorattacker, tvärt om, men jag tänker såhär: ni behöver inte gå omkring och vara rädda i onödan! Bekämpa i stället rädslan genom att ta hjälp av statistiken som talar sitt tydliga språk: det är det är större risk att bli påkörd av en bil än att falla offer för en terrorattack!

Inga kommentarer: