FYRA jetplan kapade. Fyra krascher. Välkända byggnader förvandlade till ruiner. Bilderna av en Boeing 767 som flyger rakt in i ett av tvillingtornen visas om och om igen på TV.
Terroristattackerna den 11 september 2001 förde oss in i en ny, skrämmande era av terrordåd. Flyget utnyttjades för att döda, och flygplan användes som brandbomber.
Det här har lett till att en ny kategori av flygrädda har uppstått: De som tidigare kände sig säkra men som nu fruktar eventuella terroristattacker. Dessutom har flygrädslan hos många ökat på grund av de allvarliga flygolyckor som har inträffat sedan den 11 september men som inte har haft med terrorism att göra.
Att flyga är visserligen en lyx som är utom räckhåll för miljontals människor världen över. Men för andra är det något de måste göra regelbundet. För dem som har arbeten som kräver ständiga affärsresor går det kanske inte att undvika. Volontärarbetare måste göra långa flygresor till och från det land där de är verksamma. Även för fattiga kan flyget ibland vara det enda transportmedel som är aktuellt, om de snabbt behöver få läkarvård. Och sedan har vi alla de tusentals piloter och all den kabinpersonal som försörjer sig på att flyga.
Många av de här flygresenärerna, som kanske själva känner sig nervösa, har en orolig äktenskapspartner och uppskrämda barn som de måste försöka lugna innan de åker hemifrån. Och när det nu har blivit en riktig pärs att ta sig igenom alla kontroller på flygplatsen, undrar många resenärer om det här fortfarande är ett bra sätt att färdas på.
När man talar med säkerhetsexperter, anställda vid flygplatser och flygbolag och flygtekniker tycks de vara överens om en sak: Att flyga är fortfarande ett av de säkraste sätten att färdas på, men nya hot kräver nya åtgärder för att öka säkerheten för dem som flyger.
måndag 18 juni 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar