söndag 11 mars 2007

Vänskapens inverterade pyramid

Jag har länge haft Andrea som bekant i och med att vi har gemensamma vänner. Vi har inte träffats särskilt ofta, men de gånger vi har träffats har vi haft det mycket kul ihop. Hur som helst sågs vi i fredags på en gemensam kompis 26-årsfest. Andrea och jag hade det jättekul och vi snackade och skojade hela kvällen. Hon anförtrodde även mig att hon kände på sig att hennes pojkvän Jens (som är en jättetrevlig tandläkare/musiker) skulle fria till henne under den bröllopsfest som de skulle gå på nästkommande dag. (Lycka till Andrea!!!:-) ). Vid kvällens slut pratade vi om våran vänskap. Vi pratade om att det var kul att vi hade lärt känna varandra, i och med att vi har liknande värderingar, och att vi tillsammans höll på att bygga en vänskapspyramid. Jag tycker dock att en "vanlig" pyramid är en något dum symbol för vänskap, i och med att äkta vänskap är bred, generös och inkluderande, inte avsmalnande och exkluderande som formen av en "vanlig" pyramid. Jag föreslog därför att vår vänskap i stället skulle symboliseras av en inverterad (upp-och-nedvänd) pyramid. Det visade sig att Andrea tyckte att det var en bra idé och vi bygger nu vänskapens inverterade pyramid tillsammans. Det känns jättekul Andrea!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Fanny! Och alla magnetenläsare/bloggare! Jag blev så otroligt GLAD över att läsa din text. Jag kände också att vi "klaffade"! Och det är SÅ kul när man känner det! Vänskap är det starkaste som finns, den måste vårdas, vattnas för att den ska hållas vid liv. Precis som en blommas frö. Och först då kan det bli denna inverterade "koloss" av kärlek(vänskaps-kärlek), förtroende och humor. Humor är så otroligt viktigt. Det sammansvetsar oss. Tack Fanny! Och välkommen in i min värld. Så som du välkomnat mig i din. Tillsammans ska vi bygga/konstruera vår "koloss", vår "pyramid". PS. För övrigt kan jag säga att min pojkvän friade på bröllopsfesten! Mitt i desserten. Han hade lagt en ring precis på marsipanrosen. Jag åt nästan upp den! Tur att jag inte gjorde det! För nu gifter vi oss i sommar. Och jag tror att det kan haft något att göra med vår vänskap också Fanny. Goda nyheter kommer inte ensamma. Tack Fanny. Tack! Vi ses i pyramiden!
Med Vänliga Hälsingar
Andrea aka "Anden"

Anonym sa...

Alltså det finns vänskap som är som en pyramid som är bra. Tex vänskap i karriärmässiga sammanhang. Då kan det vara bra att tänka exluderande. Det betyder inte att jag har en "ytlig" relation till mina vänner snarare kan det vara bra för båda parter att veta vad som "gäller". Jag tycker det är bra att ni har hittat en vänskap i er inverterade pyramid. Men det funkar inte för alla.
Vänligen men bestämt/Bo