måndag 5 mars 2007

Varning för den röda prislappen!

Jag var nere hos min lokala handlare och köpte två fina grepe fruits för 10 kr. Mums, saftiga grepe fruits till ett bra pris! Jag anser mig dock vara en relativt medveten kund och tillika konsument och tycker mig ha noterat att handlarna allt oftare "skyltar rött" med syfte att få stressade konsumenter att plocka på sig en eller ett par extra varor inne i butiken. Jag uppmanar därför er andra konsumenter att tänka er för både en och två gånger innan ni plockar ner varan med den röda prislappen i varukorgen! Den röda färgen på prislappen är en s.k. signalfärg som för många konsumenter är synonymt med ett tillfälligt lägre pris på en vara. Detta är dock ett fenomen som handlaren är ytterst medveten om och drar nytta av, han kan till exempel sätta ut en röd prislapp på en vara som egentligen inte har ett nedsatt pris. Till alla konsumenter vill jag därför utfärda en varning för den röda prislappen!

/Klaus Rinman

Inga kommentarer: