torsdag 29 mars 2007

Paracelsus


















Theofrastus Bombastus Phillipus Aureolos Augustinus von Hohenheim är det något högtidliga namnet på den person som själv helt enkelt kallade sig Paracelsus.

Paracelsus föddes på 1490-talet och är en av alkemins förgrundsgestalter. Paracelsus skrifter, framför allt vissa, har inspirerat många, bland annat William Shakespeare. Jag kan känna igen mig i Paracelsus, för han var, liksom jag, en hetsporre och detta tycker jag är intressant att höra om. Det stockholmsbaserade Paracelsus-sällskapet sprider information om denna märkliga man. De anser att hans eftermäle har blivit i hög grad färgat av hans kritiker och av mytbildning och vill lyfta fram att han var framstående som vetenskapsman/läkare och en egensinnig begåvning.

Jag tror Paracelsus hade en nära relation till livet och en passion som drev honom framåt och detta är härligt att tänka sig och leva sig in i! En annan bra sak med Paracelsus är hans miljö, den medeltida alpmiljön. Denna miljö är jätteidyllisk men den har tyvärr vurmats för av de deppiga, astrista nazisterna och deras föregångare. Nazisterna vurmade tyvärr också för Paracelsus vilket kanske har gjort att Paracelsus har kommit lite i skymundan. Paracelsus själv skulle ha hatat nazisterna.

Allt som allt är Paracelsus en spännande figur vilket helt klart motiverar förekomsten av ett Paracelsus-sällskap som lyfter fram denna människa ur historiens mörker. Paracelsus är en del av historien. Tack för att ni gör detta, det tycker jag är hedervärt.