tisdag 6 februari 2007

Pilotgille

Grå, kall februarimorgon. Göta älv ringlar fram som en orm där nere och långt borta skymtar Papyrusfabriken i Mölndals kuliss. Jag, Marcus Andrée (styrman) sitter bredvid min lärare, flygkapten Göran Bruun, grundare av SAA (Scandinavian Aviation Academy). Mina sinnen är på helspänn, jag gör en snabb kalkyl för att beräkna tidpunkt för landning och meddelar detta till flygtornet vid Landvetter.

Det är inte första gången jag sitter i ett flygplan. Tvärtom, snart är jag klar med grundflygutbildningen PPL. Jag älskar att sitta i cockpit och min dröm är att få flyga med det australiensiska flygbolaget Qantas Air. Konkurrensen är dock hård och för att få den typen av tjänst krävs många meriter. Först måste jag vidareutbilda mig till trafikflygare och sedan krävs massvis med erfarenhet samt turbintid i loggboken. Jag är beredd att försaka allt för att få bli pilot. Jag betalar stora summor pengar och tänker vänta med att skaffa familj tills jag nått mina mål.

Flygtornet ger klartecken för landning och jag gör mig redo för att assistera Göran Bruun i detta, det mest kritiska ögonblicket vid varje flygning. Då händer det - min flygkapten gör ett tecken. Han klappar sig själv på låren, tre gånger. Pang, pang, pang. Detta har jag hört de äldre klasskamraterna tala om. I mina öron lät det komiskt och osannolikt - som ett studentbus de skrämde oss yngre med. Tydligen misstog jag mig. Det Göran Bruun gjorde var nämligen tecknet för Pilotgille.

Det är meningen att jag ska sätta mig i Göran Bruuns knä. Jag grips av panik och stelnar till. Göran Bruun tittar uppfodrande på mig men säger ingenting. Autopiloten står på "off". Han släpper styrspakarna och planet skakar till och hamnar i obalans. Göran Bruun håller händerna nonchalant i luften med en gest som säger: nu är det upp till dig Marcus. Det finns inget val. Jag makar mig över till Göran Bruuns knä och fattar ett stadigt tag om styrspakarna. Stressen gör att hela kroppen skakar. De negativa tankarna slår nästan knut på min kapacitet. Tänk om jag inte klarar det? Jag har ju aldrig landat ett flygplan helt på egen hand förut! Vad händer om vi störtar? I den stunden känner jag Göran Bruuns varma händer på mina. Min osäkerhet är som bortblåst och planet stabiliseras omedelbart.

Five, four, three, two, one. Datorrösten räknar ner och planet landar mjukt på bana 3 på Landvetter. Jag klarade det! Min första landning!


Detta visste du inte om Pilotgille:

... Överallt i världen förekommer Pilotgille och liknande informella initiationsriter. Det har inte bara med landning att göra.

… Pilotgillets positiva effekter sägs ha att göra med att hormonnivåerna, framför allt adrenalinet, stabiliseras. Därmed gör piloterna inga förhastade val.

… Den som är av högre rang kan när som helst under en flygning ge tecknet för Pilotgille och då måste den underordnade lyda och utföra Pilotgille.

… Vid vissa typer av kriser, som nödlandning, har det förekommit att piloterna har använt sig av Pilotgille för att lugna nerverna.

… Experter tror att många stora flygkatastrofer (t. ex. kraschen i Gottröra) skulle kunnat ha undvikits om piloterna hade använt sig av Pilotgille.

… Pilotgille har funnits så länge människan kunnat flyga.

Inga kommentarer: