torsdag 18 januari 2007

Tina Seydel

Född: 1/11 1978
Längd: 173 cm
Hårfärg: blond
Utbildning: Arturo Skådespelarutbildning 1999 - 2002

Jag drogs till skådespelaryrket för att jag ville gestalta någonting: känslor och tankar, ja, vad vet jag... Saker jag hade inom mig. Jag blev jätteglad när jag fick mitt första jobb. Det var på Teater Dothmundz. Tidigare hade jag bara varit med i skoluppsättningar under min utbildning på Arturo.

Dothmundz är en känd teater i Tyskland, mitt hemland. Jag var spänd och förväntansfull när jag kom till kollationeringen av manus inför uppsättningen som jag var engagerad för. Jag skulle spela Cunigunda, Candides vackra fästmö, i Alexander Brills uppsättning av pikareskromanen Candide. Den är skriven av upplysningstidens portalfigur, fransmannen François-Marie Arouet, mer känd för den stora massan som Voltaire.

Alexander Brill är en fantastiskt begåvad regissör och jag kände mig genast hemma i truppen. Allt detta var en fantastisk tid och också en bra start på min karriär, eftersom det var en så pass känd teater. Sen dess har jag medverkat i en rad teateruppsättningar och filmer. Just nu är jag bioaktuell i Stephen Manuels "Spoons".

Även om framtiden ibland kan kännas oviss så är jag nöjd med att jag i alla fall har vågat och försökt. Jag är mycket stolt över mitt yrkesval - skådespelare!

(Om ni vill läsa mer om mig kan ni gå in på min hemsida. www.tinaseydel.de)

Inga kommentarer: