onsdag 3 januari 2007

Osäkerhet är en dygd

Vi inleder med en text om känslan osäkerhet som är en helt klart underskattad känsla. Att vara osäker, det är detsamma som att aldrig bli en ny Hitler, Salman Rushdie eller Madonna Ciccone (o.s.v.). Det känns otroligt skönt att veta att jag aldrig kommer att bli som dem! Vissa, invänder du, hävdar ju att osäkerhet är något som skapar mer osäkerhet, att det tvärtom är mer trygghet vi behöver här i världen, men min mening är att allt detta endast är "skitsnack"! Hur ska en säker person någonsin bli osäker frågar jag mig? Du svarar att jag måste lära mig att se skillnad på "säker" och "säker", men jag menar att detta endast är en plattityd som folk tar till för att komma undan sin egen ångest. Det finns ingen skillnad på "säker" och "säker". Personer som är fyllda av säkerhet gör nästan alltid fel (se bara på miljöförstöringen). Som säker riskerar man alltid att tappa ansiktet!

Inga kommentarer: